Cultuursector heeft marketeers nodig

In het novembernummer van Bizz Magazine komt Leen Gysen (35), directrice marketing en communicatie van Bozar, aan het woord. Zij praat over de nieuwe marktgedreven koers die het vroegere Paleis voor Schone Kunsten (PSK) al een paar jaar vaart. De aanzet was in 2002 de omvorming van het PSK tot een ‘naamloze vennootschap van publiek recht met sociaal oogmerk’. Meteen werd ook de naam gewijzigd in kunstencentrum Bozar. Er volgde met succes een sterke rebranding. Het seizoen 2005-2006 klokte Bozar zelfs af op meer dan één miljoen bezoekers. Om dit resultaat te behouden en mogelijks verder te groeien liet Bozar een trendonderzoek uitvoeren door Bekx&X. Eén van de conclusies is dat Bozar zijn doelgroepencommunicatie moet uitdiepen. Het onderzoek bracht ook aan het licht dat “slechts vier procent van de Belgen aan cultuur doet en één op drie Belgen brengt de ideale avond thuis door”. Dit betekent volgens Leen Geysen dat “een gigantisch potentieel mensen” nog kan overtuigd worden. In hetzelfde interview zegt Geysen dat het culturele aanbod in België enorm is. “Je hoeft door die concurrentie niet aan je product eigen te raken, maar wel aan de manier waarop je het verpakt.” Een pleidooi voor meer marketeers in cultuurorganisaties?

Advertenties
Geplaatst in marketing

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: