Plastiek geld versus écht geld

In het Nederlandse vakblad voor marketing, informatie en research Clou publiceren de studenten Peter Van Alphen, Dielis Blom en Jan-Willem Francke het resultaat van hun onderzoek “naar de effecten van de betaalwijze in discotheken en vergelijkbare uitgaansgelegenheden op het feitelijke bestedingsgedrag”. Het trio toont aan dat wie met plastic muntjes (of drankbonnen) betaalt “de neiging heeft om meer uit te geven”. “We wisten dit al voor credit cards, maar nu is het dus ook duidelijk voor muntjes in de horeca”, besluiten de jonge onderzoekers.

Er speelt nog een tweede fenomeen. Soms gebeurt het dat je ’s anderendaags (na een nachtje stevig doorzakken) nog plastic munten of drankbonnen in je broekzak of handtas terugvindt. De organisator of uitbater heeft dan wél je geld ontvangen, maar heeft géén tegenprestatie moeten leveren.

Lees hier het artikel. (pfd-bestandsformaat)

Advertisements
Geplaatst in algemeen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: