Iedereen wint dankzij het FAQ-lijstje

Af en toe moet je als organisator of promoter in het hoofd van je bezoekers kruipen. De ideale manier om dat te doen, is het opstellen van een Veel-Gestelde-Vragenlijstje voor de website van je evenement of zaal. Wist je dat volgens Wikipedia al in 1647 FAQ-lijstjes werden opgesteld.


“Het is al gauw in uw eigen belang om een FAQ op te stellen die toegang biedt tot antwoorden op regelmatig gestelde vragen”, schrijven Peter Kassenaar en Oskar van Rijswijk in hun Handboek Website Usability. “Het bespaart de bezoeker tijd en moeite want hij hoeft zijn vraag niet uit te schrijven op een contactformulier om na het versturen te moeten wachten op een antwoord. U hoeft zelf veel minder tijd te steken in het beantwoorden van altijd dezelfde vragen.” Iedereen wint!

Kassenaar en Van Rijswijk geven nog één gouden tip mee. “Geef het beheer van de FAQ het liefst in de handen van één verantwoordelijke zodat alle vragen en antwoorden zo consistent mogelijk zijn. Anders wordt een FAQ een snel een rommeltje en loopt u het risico dat het meer vragen oproept dan beantwoordt”. Een waarheid als een koe uiteraard.

De usability-goeroe Jakob Nielsen waarschuwt voor een FAQ-lijstje met vragen waarvan je hoopt of verwacht dat bezoekers ze stellen. “Infrequently asked questions undermine users’ trust in the website and damage their understanding of its navigation”, aldus de man. Het komt er dus met andere woorden op aan om in het hoofd van je bezoekers te kruipen.

Hoe dan ook ben ik deze week gestart met het opmaken van een FAQ-lijstje voor evenementenwebsites en dit is alvast het eerste (nog zeer beperkte) resultaat. Nu nog de correcte antwoorden uitwerken en meer vragen verzamelen.

Help, ik ben mijn toegangsticket kwijt ! Wat nu?
Kan ik voor de aanvang van het evenement nog een ticket aan de kassa kopen?
Welke zijn de openingsuren van het ticketreserveringbureau?
Mag ik foto’s maken tijdens het evenement?
Mag ik mijn hond of kat meenemen naar het evenement?
Ik ben rolstoelgebruiker. Kan ik makkelijk naar mijn plaats?
Mag ik roken?

Heb je als bezoeker of organisator van evenementen suggesties laat die dan zeker weten. Of ken je websites met een interessante FAQ laat het ook even weten.

Geplaatst in copywriting, interactief

Geef een reactie

