Hebben muziekclubs nationale media nodig?

Cultuurjournalisten zouden volgens Marc Steens van het Clubcircuit (lees hier) enkel aandacht hebben voor wat zich op de podia in Brussel afspeelt. Nochtans bieden de elf muziekclubs die zijn aangesloten bij het Clubcircuit en over het hele land actief zijn een interessant programma aan. Mijn eerste reflex: misschien promoten de muziekclubs zichzelf onvoldoende bij de media. Het ligt misschien aan hun communicatie? Dat kan het niet zijn. Ik woon op een boogscheut van muziekclub Nijdrop (Opwijk) en hun communicatie is (ook naar de pers toe) altijd perfect in orde.

Aan de andere kant: men programmeert toch voor de vele honderden muziekliefhebbers die elke week hun muziekverslaving komen botvieren in één van de muziekclubs. Als de artiest tevreden is, de concertzaal volloopt met een geïnteresseerd publiek en de boekhouder niet mort, is alles toch okay. Wat maakt het dan uit wat een journalist al of niet schrijft?

Een andere bedenking: welke muziekliefhebber doet een beroep op de (massa)media om zijn of haar concertkalender in te vullen. Er zijn dankzij het internet mogelijkheden genoeg om fantastische bands en muzikanten te ontdekken en je te informeren over het muziekaanbod. Om er maar één te noemen: www.cultuurweb.be.

Sterk programmeren, de eigen communicatiekanaal optimaal inzetten en de mond tot mond reclame aanporren, is de boodschap. En dat de cultuurjournalisten blijkbaar zelf ook niet echt tevreden met de manier waarop aan culturele verslaggeving wordt gedaan, kan je hier lezen.

Advertenties
Geplaatst in communicatie, media

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: