Erwin Goegebeur (EMI) over de concertsector in De Tijd

"Minder dan naar de technologiesector moeten platenfirma’s naar de concertindustrie kijken. We zitten in het tijdvak van wat ik ‘eventisme’ noem. Of het nu gaat over zeilboten op de Schelde, Rogier van der Weyden in Leuven of Rock Werchter: iedereen wil erbij zijn. In het geval van muziekfestivals maakte het zelfs niet uit wie op de affiche staat. Die evenementen worden door de media enorm opgeblazen. Events zijn merken geworden. Rock Werchter was vroeger het wereldkampioenschap van de live-optredens. Nu lijkt het ‘brand’ Werchter soms belangrijker dan de artiesten die er optreden. Vanuit het standpunt van artiesten en hun fans kan ik dat enkel toejuichen, maar de impact van een festivalshow op de platenverkoop is bijna te verwaarlozen."

"Vandaag zie je te vaak dat een platenfirma een plaat uitbrengt, waarna onmiddellijk een concert wordt aangekondigd. Zo wordt de consument meteen voor de keuze gesteld: cd of concertticket. Neen, we zitten in de nasleep van een model dat zijn beste tijd achter de rug heeft. We zullen naar een situatie groeien waarin platenmaatschappijen concertboekingen doen en concertbedrijven labels oprichten om muziek te produceren. Men gaat zich meer op elkaars terrein begeven. Het is al bezig. Live Nation heeft brede deals met U2 en Madonna. In België heeft EMI nog geen participaties in andere muziekbedrijven. Op de markt van de boekingskantoren is het niet gemakkelijk met één grote speler, Live Nation, en een groot peloton kleine boekingsagenten. Het is moeilijk om ons daar tussen te wringen."

Bron: De Tijd

Advertisements
Geplaatst in algemeen
One comment on “Erwin Goegebeur (EMI) over de concertsector in De Tijd
  1. Een dergelijke reactie die bolstaat van arrogantie, frustratie en verdedigingsreacties (excuses) is wraakroepend en degoutant, te gek voor woorden.

    In welk tijdperk leeft die man, zeg? Tien jaar na de grote knal, die zogezegd voor de volle 100% enkel en alleen de schuld was van het illegaal downloaden, heeft die kerel, en vele hoge pieten bij andere maatschappijen met hem, het nog steeds niet begrepen, laat staan aanvaard!

    Zelf heb ik net geen vier (leuke) jaren mogen meedraaien in de muziekindustrie, eerst bij Arcade, daarna bij Sony Music BE. Net als vele anderen, rolde ook mijn kop tengevolge van de zogezegde crisis. Ik heb er geen traan om gelaten en ben er geen seconde verzuurd om geweest, echt niet. Maar toen al was duidelijk dat de grote jongens, bovenaan in de ivoren torens het niet doorhadden.

    Een crisis (evolutie, zeg maar liever) die men van mijlenver zag aankomen, werd naast zich neergelegd. Men bleef op z’n luie kont zitten en een nieuwe vette lease-auto bestellen uit de folder (kan je enkele gortige voorbeeldverhalen opsommen, gebeurtenissen van bij wijze v spreken de dag voor de grote knal). “We verdienen al jarenlang onze kost op deze manier, waarom zouden we veranderen?” en “Ons zal niets gebeuren.”

    Men evolueerde niet. En nadien, als er bloed vloeide, dan schoof men de integrale zwarte piet door naar de onbekende vijand, ‘de downloaders’. Ja, het illegaal downloaden vormde en vormt een groot deel van het probleem. En dan? Dacht de platenindustrie de enigste te zijn die z’n zakenmodel nooit onder druk van evoluties drastisch zou moeten aanpassen? Hoe arrogant en dom kan je zijn…

    Guus Fluit, die andere mooie EMI-kerel, wiens kop recent uiteindelijk toch ook rolde (veronderstel ik, gezien de feiten aldaar) toen EMI Publishing BE ook de boeken moest neerleggen, bleek ook nog niet te weten hoe laat het was, enkele weken (maanden?) geleden in die VRT-reportage. Tekenend was het verschil in visie tussen de vooruitstrevende Ozark Henry als artiest en diens aanpak enerzijds en de koppige verdedigende en verwijtende houding van de platenkerel anderzijds.

    Maar die platenbonzen blijven ondertussen steeds weer een forum krijgen om hun gehuil te ventileren? Triestig.

    Get over it & get a life! Innoveer en zit bijv. niet de heilige trien uit te hangen door nu plots je af te keren t.o.v. die zogenaamde ‘brands’ als Rock Werchter! Stop met huilen en innoveer! Of ga ten onder. (weliswaar gericht aan die Titanic platenbazen, niet aan de schrijver van deze fijne blog :-) )

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: