30 miljoen landmijnen… daar kan je niet omheen

Hoe je met een event positief kan scoren, bewijst Studio Brussel. Drie presentatoren van de VRT radiozender lieten zich op 19 december opsluiten in een ‘glazen huis’ op het Martelarenplein in Leuven en zenden nog tot vijf uur vandaag onafgebroken uit. De marathonuitzending Music For Life moet geld in het laatje brengen voor het Rode Kruis dat er het probleem van de landmijnen zal mee aanpakken. Na de spontane Kippensoepactie (met Wim Oosterlinck) eind vorig jaar is deze actie opnieuw een voltreffer. Music For Life zal niet alleen veel centen voor het goed doel opbrengen, maar zal de zender ongetwijfeld ook een heel pak nieuwe luisteraars opleveren. Hoewel de geldinzameling centraal staat, is dit voor het radiostation toch ook een aardig meegenomen resultaat.

Het feit dat het concept van de actie geleend is van de Nederlandse jongerenzender 3FM doet absoluut geen afbreuk aan de impact. Het bewijst dat best practice werkt en dat je het niet altijd ver moet gaan zoeken bij de uitwerking van een concept. De impact van de actie is trouwens bijzonder groot als je weet dat minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht aanvankelijk geen overheidsgeld voor het goede doel kon of wilde vrijmaken en later op zijn beslissing terugkwam. Hij beloofde het ingezamelde bedrag te verdubbelen of voorwaarde dat meer dan 700.000 euro zou worden bij elkaar gebracht.

Wat maakt van Music For Life een succes? Het is alleszins een event dat tot de verbeelding spreekt (drie presentatoren gedurende vijf dagen onafgebroken samen in één huis). Er is de integere en onkreukbare hulporganisatie (het Rode Kruis) met een concreet doel (het probleem van de landmijnen). Je hebt ook een zeer sterke word of mouth geïnitieerd door een knappe website (met live streaming) en televisie-uitzendingen. Het feit dat luisteraars zelf mee de uitzending bepalen door verzoeknummers te kopen, letterlijk ook in beeld komen en het woord krijgen (dankzij een microfoon buiten aan het ‘glazen huis’), zorgt eveneens voor een grote betrokkenheid.

Music For Life is een schitterende actie! We zijn zelf op het Martelarenplein een kijkje gaan nemen en de sfeer bij de tientallen aanwezigen op het plein was fantastisch. Hopelijk slaagt het Rode Kruis met de extra fondsen het probleem van de landmijnen aan te pakken.

Noot: We kunnen helaas niet 24/24 uur luisteren, maar hoorden dat het Antwerps Sportpaleis, Rock Ternat en Rock Zottegem een bijdrage deden. Er werd ook geld ingezameld na afloop van het concert van Muse (Live Nation) vorige dinsdag.

Update1: In Nederland bracht de evenementensector liefst 6.000 euro bij elkaar.

Update2: Ongeveer 1,5 miljoen mensen luisterden tussen 19 en 24 december stemde voor minstens een kwartier af op Studio Brussel. Dit maakte Het Nieuwsblad bekend.

Geplaatst in events, Nieuws

Plaats een reactie