Beroepsjournalisten geloven niet in social media

“De meest Belgische journalisten zijn niet overtuigd van de voordelen die social media hen te bieden hebben voor hun beroepsbezigheden.”

Het is de conclusie van Frank De Graeve (Quadrant Communications) na een online bevraging van 217 beroepsjournalisten. Hij baseert zijn uitspraak onder meer op deze opvallende bevindingen:

– 38% van de Belgische journalisten is niet terug te vinden op Facebook.
– Circa 9% gebruikt Twitter voor beroepsdoeleinden.
– Ruim de helft (57,1%) gebruikt nooit RSS-feeds.
– Bijna de helft (46,2%) bezoekt nooit blogs die verbonden zijn met de bedrijven waar ze over schrijven.

Ook goed om te weten …

– 6 op de 10 journalisten vindt dat ze te weinig exclusieve informatie krijgen.
– Meer dan de helft (56%) heeft het gevoel dat persberichten louter worden geschreven met commerciële doelstellingen voor ogen (en dus geen noemenswaardig nieuws bevatten).
– Meer dan de helft van de respondenten schrijft maximaal tien artikels per maand op basis van een persbericht. Terwijl de gemiddelde journalist naar schatting 200 persberichten per maand in zijn mailbox vindt.

Ik vermoed dat in de event- en entertainmentsector het gebruik van social media bij journalisten hoger ligt omdat de content in de entertainmentbusiness zich misschien net iets meer leent voor het internet.

De resultaten van deze enquête zijn alleszins de moeite om te onthouden.

Je vindt de whitepaper ‘Stop Stalking. Stop Talking’ van Quadrant Communications hier (pdf).

Advertenties
Geplaatst in buzz, media, pr

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: